تبلیغات
اخبار روز سینما و..... - معرفی فیلم جدید Hereafter

اخبار روز سینما و.....

چهارشنبه 22 دی 1389

معرفی فیلم جدید Hereafter

نویسنده: همایون ن   

خلاصه ی فیلم در ادامه مطلب!

آخرت                                                                            Hereafter

«و اگر مرگ نبود, دست ما در پی چیزی می گشت.» سهراب سپهری (صدای پای آب)

كارگردان: كلینت ایستوود

بازیگران: مت دیمون - برایس دالاس هاوارد - فرانكی مك لارن - جورج مك لارن - سیسیل دوفرانس - ریچارد كایند

مدت زمان: 129 دقیقه

درجه نمایشی: PG-13

ژانر: درام/ فانتزی

محصول سال 2010

خلاصه داستان و توضیحات

یك فیلم خوب دیگر از كلینت ایستوود; استادی كه در هشتاد سالگی همچنان قبراق و پر انرژی و با ذهنی باز و روشن, فیلم های ارزشمند می سازد. فیلمی كه سوژه اش درباره ی مرگ و آخرت است, ظاهرا تناسب زیادی با سازنده ی سالخورده اش دارد. اما لازم نیست كه شما هشتاد ساله یا خدای ناكرده در آستانه ی مرگ باشید تا از این فیلم خوب لذت ببرید; فیلمی كه شما را تحریك به اندیشیدن درباره ی موضوعات اساسی ای مثل زندگی, مرگ و زندگی پس از مرگ می كند.

فیلم تازه ی ایستوود در واقع متشكل از سه داستان مجزاست كه هر كدام از آنها در یك كشور متفاوت رخ می دهد. ایستوود مثل یك استاد بافنده ی ماهر, سه داستان متفاوت از زندگی های آدم هایی را كه مرگ به نحوی روی آنها تاثیر گذاشته, درهم می بافد. گرچه گهگاه درزهای كوچكی در این فرشینه ی زیبا دیده می شود اما این را باید به حساب جذاب تر بودن یكی از این سه داستان در قیاس با آن دو داستان دیگر گذاشت. در واقع, این مت دیمون است كه همه ی توجهات را به كاراكتر نمایشی خود جلب می كند و طبیعتا تا زمانی كه فیلم قصه ی این كاراكتر را دنبال می كند در اوج جذابیت و گیرایی است.
دیمون در فیلم آخرت در قالب جورج لونگان ظاهر می شود. جورج در شهر سن فرانسیسكو زندگی می كند و كارگر كارخانه است. این مرد جوان می توانست كسب و كار به مراتب پر رونق تری برای خود به راه بیاندازد. جورج این توانایی استثنایی را دارد  كه با مردگان حرف بزند. برادر جورج معتقد است كه این یك موهبت الهی است كه به جورج اعطا شده و وی باید از این «موهبت» پول در بیاورد. اما جورج كه دوست دارد یك زندگی عادی داشته باشد, توانایی حرف زدن با مردگان را یك «نفرین» برای خودش تلقی می كند و اصلا دوست ندارد كه از این راه پول دربیاورد. سپس شاهد شكل گیری رابطه ای بین جورج و دختری به اسم ملانی (برایس دالاس هاوارد) هستیم. این رابطه به نظر خیلی امیدواركننده است اما زمانی كه ملانی پی به توانایی جورج در صحبت كردن با مردگان می برد, وضعیت كاملا عوض می شود.

داستان دوم, داستان زندگی مری للی (سیسیل دوفرانس) است. مری كه مجری خبر تلویزیون در پاریس است در زمان سونامی معروف سال 2004 در اندونزی به همراه مرد متاهلی مشغول گذراندن تعطیلات بود. مری از این حادثه جان سالم به در برد اما او برای لحظاتی مرگ را تجربه كرد. مری حالا تحت تاثیر تصاویر و اصواتی كه «پس از مرگ» دیده به آدم دیگری مبدل شده. او از كار خود مرخصی می گیرد و مشغول بررسی و تحقیق درباره ی تجربیات دیگر آدم هایی می شود كه آخرت (برزخ) را به نحوی دیده یا لمس كرده اند. مری تصمیم می گیرد كه ماحصل تجربیات شخصی و مطالعات خود را درباره ی زندگی پس از مرگ منتشر كند اما پی می برد كه هیچ ناشری حاضر به چاپ چنین كتابی نیت.
داستان سوم در انگلستان رخ می دهد. ماركوس و جیسون (فرانكی و جورج مك لارن) برادرهای دوقلویی هستند كه سعی دارند خانواده ی خود را از نابودی نجات دهند. مادر جیسون و ماركوس معتاد به مواد مخدر است و بچه ها سعی دارند او را مداوا كنند. اما یكی از روزها, جیسون به هنگام تهیه ی داروهای مورد نیاز مادرش در خیابان تصادف می كند و می میرد. این قضیه تاثیر عمیقی روی ماركوس می گذارد. ماركوس احساس می كند كه حتما باید با روح برادر مرده اش تماس برقرار كند و همین نیاز باعث می شود تا او قربانی آدم هایی شیاد و كلاهبرداری شود كه داعیه ی برقراری ارتباط با مردگان را دارند.

آخرت گرچه یك موضوع «مذهبی» را در كانون توجه خود قرار داده اما مطلقا یك فیلم مذهبی خاص نیست; فیلم به اصطلاح خودمان «معناگرا» است. ما می توانیم به مذاهب مختلفی تعلق داشته باشیم اما دلمشغول مقوله ی زندگی پس از مرگ نیز باشیم. فیلم عملا در حیطه ی «هستی شناختی» گام برمی دارد. جذابیت اصلی فیلم در این است كه ببینیم هر یك از این سه كاراكتر چگونه با مقوله ی مرگ ارتباط برقرار می كند و مرگ چه تاثیری در زندگی آنها دارد.
آخرت بازی های عالی ای از بازیگران اصلی اش دارد. تماشای مت دیمون در این نقش آرام و متفكرانه و مقایسه ی آن با بازی وی در نقش پر شر و شور جیسون بورن, قدرت های این بازیگر را بیش از پیش عیان می كند. سكانس سونامی فیلم گرچه كامپیوتری است اما خیلی خوب از كار در آمده و این حس را به تماشاگر می دهد كه انگار خودش وسط این فاجعه گیر كرده است. این سكانس در عین حال استعاره ای است از زیر و رو شدن آتی مری از حیث روحی و احساسی و البته حتی در این صحنه های اكشن, باز رویكرد آرام و بی شتاب ایستوود قابل ملاحظه است. 
این رویكرد آرام و صبورانه را, كه طبیعتا به مذاق تماشاگران قدیمی سینما بیشتر خوش می آید, در نوع روایت فیلم نیز مشاهده می كنیم. نكته ی دیگر اینكه بیست درصد دیالوگ های آخرت به زبان فرانسوی است و این از معدود مواردی است كه در یك فیلم آمریكایی شاهدیم كه كاراكترهای فرانسوی زبان در كشور خودشان به زبان فرانسوی حرف می زنند!
و نهایتا این آرامش هری خبیث هم در نوع خودش خیلی جالب است; نه؟!
 

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :